Jag håller med Lars Bjurström om att skolvalet liksom möjligheten att göra vinst på skolor som finansieras med offentliga medel är viktigare skäl till skolans kris än kommunaliseringen. Det finns dock vissa delar som var bra med den statliga skolpolitiken som kanske inte går att påvisa vid ett skolbesök.