Under hela tiden Flamman följde valrörelsen talade källor inom S–vänstern om Mona Sahlins ovilja till ”de rödgröna” och hennes högeragenda för S. Ofta tycke vi att de överdrev.I eftervalsdebatten har intressanta åsikter om att ”erövra mitten från vänster” uttryckts, både av den socialdemokratiska vänstern och ledande debattörer från mitten.